Czym jest sukces? To osiągnięty cel. Cel, mający w wypadku organizacji działającej na rynku, wymiar finansowy. Nawet jeśli wyartykułowanym celem działania jest kampania wizerunkowa, wzrost świadomości marki w umysłach konsumentów lub inne. Do ziszczenia zamierzeń potrzebne są narzędzia. W tym przykładzie narzędziem przybliżającym cel jest BMC. Business Model Canvas jest zestawem przestrzeni działania firmy w celu ich optymalizacji, BMC pozwala uświadomić sobie celowość podejmowanych czynności. Mówi – w tej przestrzeni postępuj tak, a dojdziesz do takich efektów. Zarządzanie z BMC jest o wiele łatwiejsze.
Optymalizacja to kluczowy termin dla scharakteryzowania struktury omawianego narzędzia:
Business Model Canvas (BMC)
1. Segmenty klientów zawierają grupy ludzi charakteryzujący się specyficznymi cechami. Podziały nie są ustalone sztywno i mogą zmieniać się w zależności od potrzeb, jakie wyzwala marketing. Segmentacja klientów może zawierać parametry o odmiennych wartościach. I segment klientów da się scharakteryzować na przykład za pomocą parametrów takich jak:
– wiek
– płeć
– upodobania gastronomiczne
– miejsce urodzenia
– miejsce zamieszkania
– miejsce pracy
– wykształcenie
– zainteresowania
– stan posiadania
– dochody
Istota zarządzania segmentami klientów leży we właściwym dobraniu profilu.
2. Unikatowa propozycja wartości to walory oferty dotyczącej produktu lub usługi, które odróżniają ją od propozycji konkurentów.
3. Kanały komunikacji to sposoby, w jaki firma zwraca się do konsumentów.
4. Relacje z klientem to charakterystyka odniesień na linii klient firma i odwrotnie. Relacje mogą przybierać formę bardzo osobistych i emocjonalnych lub ogólnikowych i zautomatyzowanych.
5. Strumienie przychodów to sposoby, w jaki działalność firmy będzie przynosić zysk.
Strumienie przychodów można podzielić na dwie grupy:
realizowane doraźnie przez pojedyncze transakcje
realizowane powtarzalnie przez pewien okres
Strumienie przychodów można realizować przy pomocy różnych metod np.:
– sprzedaż aktywów
– opłaty za użytkowanie
– opłaty abonenckie
– leasing
– wypożyczenie
– prowizje
– franchising
– reklama
W ramach obsługi strumieni stosuje się różne mechanizmy cenowe, które można podzielić na dwa zasadnicze sektory. Grupę cen stałych i cen zmieniających się dynamicznie pod wpływem zaistniałej sytuacji.
6. Kluczowe zasoby to kapitał firmy, który bierze czynny udział w realizacji modelu biznesowego. Zasoby można podzielić na cztery zasadnicze grupy:
– fizyczne
– intelektualne
– ludzkie
– finansowe
Kluczowe zasoby to rezerwa wykorzystywana zgodnie z bieżącymi potrzebami organizacji. Stosowane są w elastycznych zestawach.
7. Kluczowe działania. Odmienne modele biznesowe potrzebują innych zestawów kluczowych działań, by sprawnie funkcjonować. W tym tkwi podobieństwo do kluczowych zasobów. Tak jak poprzednie uruchamiane są zgodnie z potrzebami.
8. Kluczowi partnerzy są organizacjami związanymi z różnym nasileniem dla osiągnięcia wspólnych celów. Mogą należeć do nich podmioty z różnych grup (dostawcy, kooperanci, konkurenci).
Rozróżnia się cztery rodzaje połączeń pomiędzy firmami:
sojusz strategiczny – możliwy pomiędzy firmami niebędącymi dla siebie konkurencją i oferujących produkty lub usługi komplementarne
– współkonkurencja – kooperacja dwóch podmiotów z jednej branży oferujących jednakowe lub substytucyjne dobra
– współdziałanie – praktykowane w celu połączenia części lub całości zasobów dla stworzenia nowego podmiotu
– wspieranego przez dwie organizacje
– współpraca – praktykowana w układzie z dostawcami.
9. Struktura kosztów. Każde z działań wykonywanych w celu realizacji modelu biznesowego generuje koszty, które są policzalne. Odnośnie kosztów można realizować model biznesowy na dwa sposoby:
– minimalizując koszt
– optymalizując koszt