Funkcjonowanie w sieci, nie polega tylko na posiadaniu własnej stronę internetową. Trzeba ją też skutecznie wypromować i umożliwić klientom znalezienie jej w gąszczu tysięcy wyników wyszukiwania. A co, jeśli Google niespecjalnie lubi naszą stronę? Okazuje się, że można zrobić wiele, aby dobrze spozycjonować witrynę swojej firmy lub organizacji i zyskać lepszą rozpoznawalność w sieci. O tym, dlaczego tak się dzieje i jak to naprawić, opowiedzieli nam eksperci z krakowskiej agencji SEOSEM24. Opinie o ich działalności na ogół są pozytywne, więc postanowiliśmy udzielić im głosu.
Co to jest pozycjonowanie SEO? SEOSEM24 wyjaśnia
Pozycjonowanie SEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji treści internetowych w celu dopasowania ich struktury do kryteriów, jakie stawia przed nimi silnik wyszukiwarki internetowej. Najczęściej jest to popularne Google, ale pozycjonowanie SEO można wykonać także pod inne enginy wyszukiwania – Yandex, DuckDuckGo, Bing, Baidu. W miażdżącej większości przypadków wystarczy jednak samo Google. W pozycjonowaniu SEO chodzi o taką modyfikację struktury strony internetowej, zarówno w warstwie technicznej, jak i merytorycznej, aby zwyczajnie była lepiej wychwytywana przez mechanizmy Google – to znaczy miała wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. A to powoduje, że znacząco wzrasta szansa, że docelowy odbiorca, np. klient, zajrzy właśnie na tą stronę internetową niż na inne, o podobnej tematyce. Na ogół internauci wybierają te strony, które w Google wyświetlą się im jako pierwsze. To już wskazuje nam, dlaczego pozycjonowanie SEO jest ważne. Wydaje się to proste – ot, przerobić stronę wedle wytycznych i voila! – strona winduje w wynikach wyszukiwania. Niestety pozycjonowanie SEO jest nieco bardziej złożonym procesem, wymagającym czasu, umiejętności, wiedzy i doświadczenia. Jak się go wykonuje?
Pozycjonowanie SEO to zawsze dwa zasadnicze etapy
Pozycjonowanie każdej strony internetowej pod kątem SEO zawsze zaczyna się od określenia:
- pożądanej grupy docelowej odbiorców/klientów,
- problemu, którego rozwiązania poszukują,
- sposobów, w jaki będą tego rozwiązania poszukiwali.
Najczęściej chodzi o określenie tematyki i słów, które będą wpisywali w Google, aby wyszukać informacji – tzw. fraz kluczowych. Pozycjonowanie SEO musi zacząć się od przewidywania, jakie frazy będą wpisywać potencjalni odbiorcy czy klienci. Niekiedy wybór nasuwa się sam – z doświadczenia wiemy, że jeśli potrzebujemy stomatologa z Łodzi, wpisujemy „dentysta Łódź” albo „dobry stomatolog z Łodzi”. Innym razem frazy mogą być dłuższe, bardziej konkretne i precyzyjne. Wiadome jest, że każda tematyka, branża handlowa czy rodzaj działalności ma swoją specyfikę i mniej lub bardziej świadomych odbiorców. Na szczęście nie musimy się w zupełności opierać na SEO-wej szklanej kuli – do dobierania fraz kluczowych służą pewne narzędzia, o czym za moment. Ważne zapamiętania jest, że od ustalenia grupy docelowej i doboru fraz kluczowych zaczyna się każde pozycjonowanie SEO. Co dalej? Drugim etapem jest wdrażanie zmian. By przeprowadzić naprawdę skuteczne pozycjonowanie, należy wykonać choćby pobieżny audyt danej witryny pod kątem wymogów SEO. Mówiąc prosto – sprawdzić, w jakich obszarach strona daje się zauważyć robotom Google, a w których ich odstrasza. Problemy mogą być na różnych płaszczyznach – doboru treści i ich tematyki, w warstwie technicznej, wewnętrznej organizacji na stronie. Następnie należy zadbać o to, aby zmiany zostały wprowadzone. Najlepiej, jeśli zajmuje się tym profesjonalna agencja SEO.
Pozycjonowanie SEO stron internetowych
Pozycjonowanie SEO strony internetowej na ogół nie kończy się tylko na stwierdzeniu problemów i ich jednorazowym zniwelowaniu. Pozycjonowanie to proces – stała dbałość o to, aby strona spełniała kryteria Google i utrzymywała swoją możliwie wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google. To wymaga stałej aktualizacji wiedzy na temat działania robotów Google (a te są zmienne z upływem czasu), a także bieżącego wdrażania zmian w liczne aspekty funkcjonowania strony. Niezależnie od okoliczności, zawsze dla robotów Google istotna będzie wiarygodność strony. Co na nią wpływa, ergo – co sprawia, że algorytmy Google lepiej oceniają daną stronę i umieszczają ją wyżej w wynikach?
- Prawidłowa optymalizacja kodu strony – to kwestie bardzo specjalistyczne, właściwe dla webmasterów.
- Zastosowanie odpowiednich i trafnych fraz kluczowych, w odpowiednim nagromadzeniu – frazy kluczowe to właśnie wspomniane zbitki jednego lub kilku wyrazów, które klienci potencjalnie wpisują w wyszukiwarkę. To bardzo ważny aspekt – silnik Google jest czuły na to, czego szuka użytkownik. Najlepiej, jeśli frazy występują ze sobą łącznie, nie są przedzielone znakami interpunkcyjnymi oraz są unikalne. Nie warto przesadzać z ich nagromadzeniem – w takim wypadku Google może uznać stronę za spam i ocenić niżej jej wiarygodność. Co ciekawe, frazy kluczowe można dobierać pod kątem odbiorcy ogólnego, lokalnego albo zagranicznego.
- Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – wewnętrzna struktura strony musi być uporządkowana, jeśli chcemy aby Google potraktowało ją poważnie. Chodzi o logiczny i przejrzysty system linkowania do wewnętrznych podstron. Jeśli jest ich dużo i ich istnienie jest uzasadnione merytorycznie, przyciąga to uwagę internauty. Tym samym spędza on więcej czasu na stronie. Google liczy ten czas i uznaje, że świadczy o zainteresowaniu stroną, a tym samym jej wiarygodności. Podobnie rzecz się ma z linkowaniem zewnętrznym – odnośniki do innych, już uznanych za wiarygodne przez Google, stron również wpływa korzystnie na pozycjonowanie.
- Przyjazność UI strony – Google liczy nie tylko czas spędzany przez użytkowników na stronie, ale też to, jak często i jak licznie na nią wchodzą. Na to kryterium wpływ ma wiele czynników, z czego niebagatelnym jest sam wygląd i organizacja wewnętrzna strony. Jeśli jest ona dobrze zaprojektowana, wygodna, przyjemna dla oka i przede wszystkim – przejrzysta, internauci znacznie chętniej na niej pozostaną by poczytać o ofercie lub poszukać informacji. Podobnie bardzo niemile widziane jest, gdy strona wolno się ładuje lub ma problemy z wczytaniem elementów. Internauci dziś nie czekają, lecz szukają innej strony. Nietrudno domyślić się, jak wpływa to na pozycjonowanie. Kolejna sprawa – coraz częściej (niektórzy wyłącznie) przeglądamy treści internetowe już nie na ekranie monitora komputera, lecz urządzeń mobilnych – smartfonów i tabletów. Nowoczesne i aspirujące do wysokiej pozycji w Google strony powinny uwzględniać tę okoliczność i tak optymalizować swój IU i strukturę, by stronę wygodnie przeglądało się także na małym ekranie. Wszystko to ma znaczenie w pozycjonowaniu.
- Prezentowane treści – nawet najładniejsza, najlepiej zaprojektowania, super szybko się ładująca strona, z doskonałym wewnętrznym linkowaniem nie przyciągnie uwagi użytkowników, jeśli nie będzie na niej nic ciekawego do przeczytania. Strona musi być wypełniona dobrze napisanymi, merytorycznymi i interesującymi dla odbiorcy treściami. Na pozycjonowanie dobrze wpływa, jeśli strona zawiera teksty napisane w sposób zrozumiały, przyjazny dla przeciętnego internauty oraz w sposób konkretny – to znaczy taki, jakiego oczekuje odbiorca z grupy docelowej. To właśnie stąd bierze się popularność eksperckich blogów, umieszczania własnych analiz i recenzji. Google za to bardzo nie lubi, gdy treści są kopiowane i mało unikalne – wyszukiwarka ma własną bazę, z której wie, kto pierwszy z sieci napisał dany tekst. I właśnie on ma pierwszeństwo w wynikach wyszukiwania. Jeśli dopiero zaczynamy pozycjonowanie SEO, dobrze jest przyjąć zasadę – lepiej mniej treści, ale w lepszej jakości.
Poza tym wszystkim, działa pewien prosty mechanizm. Jeśli strona zyska na popularności, a tym samym – wedle Google – na wiarygodności, serwis przychyla się do tego, by utrzymała swoją wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Jeśli strona jest często odwiedzana, internauci spędzają na niej stosunkowo dużo czasu, klikają w linki wewnętrzne i zewnętrzne do zaufanych witryn, algorytmy Google uznają, że strona jest wiarygodna i im dłużej ten stan się utrzymuje, tym dłużej strona utrzymuje wysoką pozycję. Innymi słowy – im jest z pozycjonowaniem lepiej, tym z czasem jest jeszcze lepiej. To jednak wymaga pracy i zaangażowania.
Czym różni się pozycjonowanie lokalne od pozycjonowania SEO?
Pozycjonowanie lokalne jest w zasadzie takim samym pozycjonowaniem SEO jak każde inne. Kryterium jest nie jak, ale do jakich celów. A w tym wypadku zależy nam na uzyskiwaniu wysokiej pozycji w wyszukiwaniu lokalnym. Pozycjonowanie lokalne jest szczególnie atrakcyjne dla przedsiębiorstw i inicjatyw, które zainteresowane są klientami i odbiorcami na rynku lokalnym – głównie w obrębie danego województwa. W tym przypadku chodzi nam o uzyskanie zwyczajowych efektów pozycjonowania SEO – czyli wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania – ale w kontekście użytkownika głównie z danego obszaru. Ważnym czynnikiem do uwzględnienia jest geolokalizacja, jaką od jakiegoś czasu stosuje Google. Chodzi o to, że serwis domyślnie w pierwszej kolejności dopasowuje wyniki wyszukiwania wedle fraz do naszej lokalizacji. Ma o niej wiedzę z różnych źródeł – adresu IP, odczytów z satelity czy naszych preferencji w ustawieniach konta Google. Serwis zakłada, że w pierwszej kolejności interesują nas wyniki w naszym języku, w naszym kraju i naszym regionie tego kraju. To spora pomoc ze strony Google przy pozycjonowaniu lokalnym, ale też wymagająca odpowiedniego podejścia.
Sposoby na lepszą widoczność w pozycjonowaniu lokalnym
Pozycjonowanie lokalne, to znaczy obliczone na efekt w danym regionie, wymaga zadbania o jeszcze kilka dodatkowych aspektów, niż po prostu pozycjonowanie stron pod względem SEO.
- wizytówka GMF – usługa, którą oferuje Google w postaci profilu Google Moja Firma to nie tylko fajny bajer, ale podstawa w dzisiejszym marketingu internetowym, zwłaszcza lokalnym. Wizytówka GMF pojawia się na mapach Google, daje klientowi wiedzę o ofercie, działalności, cenach i danych kontaktowych. Klient, wpisując frazę w Google, od razu widzi naszą firmę, adres i godziny otwarcia. Trzymając się poprzedniego przykładu – chce dentystę z Łodzi, otrzymuje go i to najbliżej jego aktualnego miejsca przebywania. Teraz, zaraz. To trochę jak wirtualna flaga czy szyld. Bardzo pomocne, żeby nie powiedzieć – niezbędne w pozycjonowaniu lokalnym. Wizytówkę GMF trzeba jednak odpowiednio prowadzić – wypełniać ją treścią oraz reagować na opinie klientów.
- opinie klientów – o opinie zabiega się najlepiej, po prostu dobrze wykonując usługę lub dostarczając wysokiej jakości towar. Ci z kolei mają swobodę w napisaniu kilku zdań własnych przemyśleń o naszej firmie. Zostawiają to na wizytówce GMF, gdzie jednocześnie oceniają naszą działalność jako taką i podpierają to komentarzem. Zabieganie o opinie, nawet jeśli w pewnym procencie są negatywne, jest ważne. Pokazuje, że firma realnie działa, cieszy się zainteresowaniem i istnieje w świadomości lokalnej społeczności. A jeśli tak jest – nowi klienci przybywają chętniej i swoją obecnością korzystnie wpływają na pozycjonowanie lokalne.
- linkowanie regionalne – to pochodna zasady uniwersalnej, to znaczy o zadbanie o dobrej jakości linkowanie zewnętrzne. W tym wypadku powinniśmy zwrócić uwagę, czy do naszej strony prowadzą domeny o wysokiej wiarygodności i o znaczeniu na rynku regionalnym.
- optymalizacja on-site – oprócz zadbania o wszystkie aspekty techniczne i organizacyjne strony, warto też upewnić się, że w warstwie merytorycznej – np. w stosowanych frazach kluczowych, istnieje element regionalności.
Jak sprawdzić, czy pozycjonowanie lokalne SEO działa?
Działania w zakresie pozycjonowania SEO, także tego lokalnego, poznaje się po pewnym czasie. Na ogół jest to proces, w którym potrzebna jest też przychylność algorytmów Google. Kiedy i jak można poznać, że coś wreszcie zmienia się na lepsze? Na pewno takim sygnałem będzie większy ruch na stronie, który przykłada się na zainteresowanie klientów czy odbiorców. Podobnie pozytywnym sygnałem będzie samodzielnie zauważenie, że nasza witryna wyskakuje w Google znacznie wyżej niż przed miesiącem czy dwoma. Tego typu rzeczy można zresztą wymiernie mierzyć – na przykład za pomocą darmowych i fachowych narzędzi – Google Analytics, Google Search Console, Semstrom, SEMrush, Senuto czy Ahrefs. Takie narzędzia nie tylko pokazują, ile udało się zrobić, ale też co można jeszcze poprawić – jakie zastosować frazy kluczowe lub jak wydajnie pracuje nasza strona. Takimi narzędziami, w sposób fachowy, zajmują się specjaliści od SEO.
Pozycjonowanie SEO najlepiej wychodzi, gdy zabiera się za nie zespół specjalistów
To, jak wiele pracy wymaga pozycjonowanie konkretnej strony pod względem SEO, także tego lokalnego, zależy od kilku czynników:
- aktualny stan strony lub domeny pod kątem SEO,
- obecna pozycja w wynikach wyszukiwania Google,
- wiek strony,
- unikalność i trafność stosowanych fraz kluczowych,
- konkretna branża lub tematyka.
Ilość problemów i aspektów do zadbania może zatem być całkiem spora, a na pewno jest zróżnicowana w zależności od przypadku. Niezależnie od tego jednak dobre pozycjonowanie strony wymaga zadbania o tak wiele aspektów, że potrzebni do tego są różni specjaliści:
- specjaliści od SEO, którzy mając doświadczenie, potrafią przeniknąć tajniki Google i odpowiednio dobrać frazy kluczowe,
- webmasterzy, graficy czy projektanci UI – by strona wyglądała pięknie i działała sprawnie,
- copywriterzy – by treści były dobrze napisane, interesujące dla odbiorcy docelowego oraz uwzględniały frazy kluczowe i inne wskazania SEO.
Samodzielne pozycjonowanie lokalne SEO – czy jest możliwe?
Czy można wypozycjonować każdą stronę własnymi siłami? W niektórych przypadkach nie jest to wcale wykluczone – o ile mamy bardzo niszową branżę, znikomą konkurencję oraz wyjątkowo konkretnie nastawionego i zdecydowanego klienta. W innym przypadku niezbędna jest wiedza, doświadczenie, umiejętności stosowania narzędzi analitycznych oraz zwykła SEO-wska rzemieślnicza robota. Pozycjonowanie SEO, także lokalne, trwa tygodnie a niekiedy i miesiące. Nie polega na prostym wypełnianiu kryteriów. Zespół specjalistów najtrafniej zauważy braki, dopasuje możliwe rozwiązania i wdroży je. Czy zatem można samemu spozycjonować swoją stronę firmową? Teoretycznie tak, ale to mało prawdopodobne. Podobnie jak mało prawdopodobne, że samodzielnie i doskonale wykonamy masaż własnego odcinka lędźwiowego.
SEOSEM24 – kim są i jakie mają opinie w branży?
I oto co opowiedzieli nam spece od lokalnego SEO z agencji SEOSEM24 z Krakowa. Brzmi to sensownie, zwłaszcza że goście zajmują się pozycjonowaniem od lat. Firma chwali się, że potrafi też wykonać od podstaw stronę dla klienta, spozycjonować ją i zapełnić wartościową treścią. W kwestii lokalnego SEO przemawia za nimi dość wymierny sukces – wygrali kolejny raz już z rzędu, udowadniając, że jest to najlepsza agencja SEO w Polsce. Wizytówka GMF SEOSEM24 była prowadzona na tyle skutecznie, że w testowym wyszukiwaniu uzyskiwali najwyższe pozycje w każdym badanym aspekcie – najważniejszym były opinie pozostawione przez klientów. A te były bardzo pozytywne. To chyba dowód, że znają się na rzeczy. W każdym razie – o pozycjonowanie SEO zawsze warto zadbać, gdyż przynosi to wymierne korzyści biznesowe, wizerunkowe i materialne.